vrijdag 20 maart 2009

Externe, maandelijkse nieuwsbrief S.C.C. de Enck

Maandelijkse nieuwsbrief ter verbetering van de externe communicatie van S.C.C. de Enck in Oirschot

Afgelopen half jaar, elke maand.

[S] Nadat ik al een tijdje bezig was met het maken van de wekelijkse nieuwsbrief om de interne communicatie te verbeteren kwam een nieuw verzoek van het managementteam. De externe communicatie was namelijk ook ondermaats en ze vroegen mij of ik daar ook wat aan wilde doen. En omdat de wekelijkse nieuwsbrief zo’n succes was, ging ik voor de klanten en de sponsoren aan de slag met een maandelijkse nieuwsbrief.

[T] Mijn taak was om maandelijks een nieuwsbrief op te stellen en te maken voor de vaste bezoekers en klanten en de sponsoren van de Enck. Deze nieuwsbrief werd in het theatercafé op de tafeltjes gelegd en werd verstuurd naar de sponsoren. In deze nieuwsbrief moest ik de belangrijke mededelingen vermelden, de maandelijkse agenda plaatsen, het broodje van de maand noemen en verdere opvulling geven.

[A] Op het begin heb ik wat input gekregen over welke dingen er precies in moesten. Er moest wekelijks een agenda in, een mededelingen ‘bord’, het broodje van de maand, en verder werd er per maand gekeken wat er in kon. In februari bijvoorbeeld moest ik vooral veel over de carnaval in de Enck vermelden zodat alles voor de klanten duidelijk was wat er ging gebeuren. Verder heb ik elke maand de overige ruimte ingevuld met enthousiaste stukjes over de voorstellingen die zouden komen en de mensen die zouden optreden, zodat ik de klanten kon trekken hier naar toe te gaan. Ook werd er aandacht besteed aan speciale gebeurtenissen zoals informatie over het rookhok, het 10 jarig bestaan en carnaval. Alles wat voor het klanten belangrijk was heb ik in de nieuwsbrief gezet.
Verder heb ik ook samen met het hoofd bedrijfsbureau het ontwerp van de nieuwsbrief bedacht. Dit heeft best wat tijd gekost maar het is een goed en sprekende nieuwsbrief geworden.

Voor deze opdracht was schriftelijke communicatie natuurlijk erg belangrijk. Ik heb foutloos teksten kunnen produceren en door middel van mijn schrijfstijl heb ik de klanten en sponsoren op een leuke manier laten lezen wat er elke maand weer belangrijk was. Innovativiteit was ook noodzakelijk. Ik stond open voor vernieuwing toen ze me vroegen een nieuwsbrief te maken. Ik kon zo ook voor vernieuwing zorgen binnen en buiten de Enck, want de klanten en sponsoren hebben nog nooit te maken gehad met een nieuwsbrief.
Ik heb de competentie visie behaald omdat ik elke maand alvast vooruit moest denken wat er in de nieuwsbrief moest komen van de volgende maand. Alles heb ik duidelijk opgeschreven en elke maand legde ik het voor aan het managementteam. Alle belangrijke mededelingen van die maand ving ik op of vroeg ik aan de manager zodat ik die ook in mijn nieuwsbrief kon plaatsen. Voor het maken van de nieuwsbrief moest ik natuurlijk alle in’s en out’s weten van de Enck. Omgevingsbewustzijn was daarom ook belangrijk. Door het lezen van de site van de Enck en het programmaboekje wist ik welke voorstellingen er elke maand zouden komen. Alle actuele nieuwsonderwerpen voor de Enck moest ik in de nieuwsbrief vermelden en heb dat ook gedaan.
Door mijn probleemanalyse was ik in staat het probleem van de Enck; de slechte externe communicatie, te herkennen. Ik heb bij het maken van de nieuwsbrief onderscheid kunnen maken van hoofd- en bijzaken door alleen de hoofdzaken te vermelden. Verder heb ik elke maand informatie voor de nieuwsbrief verzameld en overwogen welke informatie in de nieuwsbrief moest. Hierdoor was ook mijn marktgerichtheid nodig. Ik heb me op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen binnen de Enck door met collega’s en managementteam hierover te praten en door de website te lezen.
Mijn kwaliteitsgerichtheid heeft hier ook mee te maken. Ik wilde de externe communicatie verbeteren en heb verschillende rubrieken in de nieuwsbrief voorgesteld. Voordat ik de nieuwsbrief verstuurde heb ik altijd alles gecheckt zodat er geen fouten in stonden. Natuurlijk kwam het wel eens voor maar als dat was kwam ik de keer erna met een goede rectificatie. Ik ben ook erg perfectionistisch dus stelde ik hoge eisen aan mezelf en de nieuwsbrief.

[R]Ook deze nieuwsbrief zorgde voor positief commentaar. Wel merkte ik dat klanten eraan moesten wennen maar ze worden er wel wijzer van en spreken me er ook op aan wat ik heb geschreven en willen meer informatie weten. Ik vond het erg leuk om te doen en ook de Enck vind het een erg goed initiatief. Ook met deze nieuwsbrief willen ze doorgaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten